تصور کنید در مهمانیای هستید که مهمانها را نمیشناسید. بعد از مهمانی آنچه از مهمانها به یاد دارید را برای خود مرور کنید. معمولاً اشخاصی از آن مهمانی ناشناس در خاطر شما میمانند که برخورد بهتر، صمیمانهتر و گرمتری با شما داشتند یا بر اثر بحث اتفاقی مشخص شده علایق یا اهداف یکسانی با شما دارند. شانس اینکه این افراد در آینده با شما ارتباط داشته باشند یا حتی تبدیل به دوستهای شما شوند بسیار بیشتر از بقیهی افراد آن مهمانی است. دلیل آن هم بسیار واضح است، ارتباط مؤثر و مهارتهای نرم! آیا آن افرادی که نظر شما را به خود جلب کردند لزوماً تخصص خاص و متفاوتی داشتند؟ به شما اطمینان میدهم که این تنها دلیل شما برای جذب نبوده است.
در دنیای کار و استخدام نیز به همین شکل است. به طور حتم کارفرمایان به دنبال استخدام افراد متخصص هستند و این فاکتور بسیار مهمی در جذب و استخدام یک فرد است. اما آیا شما حاضرید شخصی را در سازمان خود استخدام کنید که با دیگر افراد سازمان نتواند ارتباط برقرار کند یا خود را بخشی از یک تیم نداند؟ در این مقاله تلاش کردهایم نکاتی را به شما آموزش دهیم که شما را در داشتن مصاحبهای بهتر یاری کند. این نکات شما را در موقعیتی قرار میدهد که اگر فرد دیگر در تخصص با شما برابری میکرد بدون داشتن این موارد نتواند با شما رقابت کند.
اما مهارتهای نرم کداماند و چرا مهارت نرم نامیده میشوند؟ این مهارتها را نرم مینامند چرا که این مهارتها در کار با ماشینهای صنعتی به کار نمیروند و مهارتهای فردی و بینفردی هستند که معمولا در ارتباطات و زندگی انسان بخصوص در کاریابی به کمک افراد میآیند. برقراری ارتباط، مثبتبودن، مدیریت زمان، کار تیمی، اخلاق کاری و بسیاری از موارد دیگر در زمرهی مهارتهای نرم قرار میگیرند.
1. اشتیاق و طرز برخورد
بعد از تخصص آنچه کارفرما را تحت تأثیر قرار میدهد، شور و اشتیاق شما برای انجام کار است. اما نشان دادن اشتیاق به چه شکل است؟ آیا چشمانی گرد شده در طول مصاحبه و تأیید دائم با سر نشانهی اشتیاق است یا لبخند زدن مداوم را میتوان یکی از فاکتورهای اشتیاق به شمار آورد؟ قطعاً تمامی این موارد در حالت معمولی و به اندازهی خود خوب است اما کافی نیست. اشتیاق به معنای پرسیدن سؤالهای مرتبط با حوزهی کاری و همچنین شنیدن پاسخ پرسشهای خود با دقت کامل است. اینکه کارفرما احساس کند شما دربارهی حوزهی کاری اطلاعاتی دارید و مایلید دربارهی شیوهی کار آن شرکت در آن حوزهی خاص سؤال بپرسید هم نشاندهندهی تخصص شماست و هم اشتیاق شما برای شروع کار در آن شرکت را نشان میدهد چرا که شما پیشاپیش خود را درگیر شیوهی کاری آنها کردهاید.
نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید:
- افراد معمولاً با کسانی بیشتر ارتباط برقرار میکنند که احساس کنند نظرات یا اهداف مشابهی با آنها دارند، در خصوص کارفرمایان نیز این موضوع صادق است، اگر اهداف شما با اهداف سازمان یکسان باشد آنها تمایل بیشتری برای استخدام شما دارند.
- اگر شما بتوانید به کارفرما نشان دهید که شما فرد قابل اعتمادی در روزهای سخت هستید نیز اعتمادی که میان شما شکل میگیرد، ارزشمند است. برای این کار میتوانید از چالشهایی که در هر محیطی برای شما پیش آمده و شما قادر به حل کردن آن بودید مثال بزنید.
- علاوه بر تخصص، آنچه اهمیت دارد هوش هیجانی شما است. اینکه در شرایط غیرقابل پیشبینی به چه صورت رفتار میکنید اهمیت دارد. کارفرما ممکن است این امر را به طرق مختلف دربارهی شما کنترل کند. پرسش سؤالاتی که ممکن است شما را آشفته کند بخشی از این برنامه است. کارفرمایان دوست دارند بیشتر با افرادی کار کنند که در شرایط مختلف میتوانند بر احساساتشان کنترل داشته باشند.
2.ارتباط مؤثر
آنچه از ابتدا به آن اشاره کردهایم ارتباط مؤثر است. ممکن است بسیاری بر این باور باشند که داشتن ارتباط به خودی خود کافی است اما مسئله صحیح نیست چرا که ارتباط صرف ممکن است به کار شما نیاید اما اینکه ارتباط مؤثر و سازنده با شخص یا اشخاصی داشته باشید، چیزی است که سازمانها به دنبال آن هستند. سازمانهای مختلف به دنبال اشخاصی هستند که ارتباطات قوی داشته باشد. اما چرا این مسئله مهم است؟ این مسئله نشاندهندهی برخی مسائل دربارهی شما است. اینکه شما میتوانید با افراد مختلف در حوزهی کار خود ارتباط برقرار کنید. اما چرا میگوییم ارتباط مؤثر؟ زیرا در صورتی که شما از ارتباطات خود بتوانید برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده کنید، یعنی شما فرد قابل اعتمادی هستید که افراد دیگر به شما اعتماد میکنند و حاضر هستند برای شما کاری انجام دهند. از طرفی، داشتن ارتباطاتی که از قبل پایهریزی شدهاند سازمان را کمک میکند تا سریعتر از رقبا به اهداف خود برسد. بنابراین سعی کنید در طول انجام هر کاری ارتباطاتی با افراد برقرار کنید و از آنها نگهداری کنید.
3. مهارت حل مسئله
این مهارت جزء مسائلی است که هم در زندگی فردی به کار افراد میآید و هم در ارتباطات بینفردی. همانطور که پیشتر گفتیم کارفرمایان و سازمانها به دنبال آن هستند تا افرادی را در کنار خود برای پیشرفت در کار داشته باشند که بتوانند در شرایط سخت از آنها کمک بگیرند. در صورت بروز مسئله و اتفاق افراد ترجیح میدهند خود اشخاص به تنهایی بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند و آن را به کل تیم یا سرپرست خود انتقال ندهند. در این موارد کارفرما معمولاً در مصاحبه سؤالاتی میپرسد تا شما تجربیات خود از حل مسئله را برای وی بازگو کنید. در این موارد سعی کنید به طور دقیق مشکل و استراتژی خود برای برطرف کردن آن را توضیح دهید.
4. تطبیقپذیری
سازمانها به دنبال افرادی در بازار کار میگردند که بتوانند در شرایط مختلف خود را با محیط وفق دهند. این تطبیقپذیری به دو صورت ممکن است اتفاق بیافتد. ابتدا، در بدو ورود شما به مجموعه در صورتی که فرد تطبیقپذیری باشید، در کمترین زمان ممکن با دیگر اعضای سازمان ارتباط برقرار خواهید کرد. دومین مورد آن است که شرایط کاری شما در شرکت ممکن است به هر دلیلی تغییر کند، سرعت تطبیق شما با شرایط جدید برای سازمان اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که در این صورت شما سریعتر به روال سابق خود بازمیگردید یا وظایف جدید را فرا میگیرید. ممکن است این مسئله را مصاحبهکننده با پرسشهای مختلفی کنترل کند. یکی از آن پرسشها ممکن است این باشد که در محل کار اگر نتیجهی یک کار فردی یا تیمی خلاف انتظار شما باشد، چگونه خود را با این مسئله تطبیق میدهید؟ میتوانید شرایط مشابهی که برایتان اتفاق افتاده است را شرح دهید یا اگر تجربهی مشابهی نداشتهاید به مصاحبهکننده بگویید چنین تجربهای نداشتید اما شرایط مشابهی را در ذهنتان بسازید و برای وی به طور کامل شرح دهید.
5. مدیریت زمان
این مسئله را شما در ابتدای امر میتوانید با حضور به موقع در جلسهی مصاحبه نشان دهید. اما مسئلهی دوم این است که شما بخواهید در سازمانی استخدام شوید که کارفرما وظایف مختلفی را به شما محول میکند و از شما میخواهد تا هر کدام از آنها در موعدهای مختلف تحویل دهید. در زمان مصاحبه میتوایند از تجربیات گذشتهی خود دربارهی اینکه پروژههای مختلفی را در موعدهای مقرر تحویل دادهاید، صحبت کنید.
نتیجهگیری
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مختلفی دربارهی مهارتهای نرم مورد نیاز شما در زمان مصاحبه بدهیم. این مهارتها میتوانند بسیار شما را از رقبا متمایز کنند اگر آنها در زمان مناسب خود بازگو کنید. در آخر به شما توصیه میکنیم که از صحبتهای حشو بپرهیزید و تمامی نکات را به طور خلاصه بیان کنید. امیدواریم این مقاله شما را در پیدا کردن شغل مورد علاقهتان یاری کند.