اگر صاحب بیزینس یا استارتاپ باشید قطعاً این اصطلاح را شنیدهاید. در این مقاله میخواهیم دربارهی اینفلوئنسر مارکتینگ و تأثیر آن در رشد کسب و کار و استارتاپ بیشتر صحبت کنیم و ببینیم به عنوان یک صاحب بیزینس یا کسی که در بخش مربوط به فضای مجازی یک مجموعه فعالیت میکنید، آیا واقعاً به اختصاص بودجه برای این کار نیاز دارید یا خیر.
این روزها تب تند فضای مجازی و خرید از صفحات متنوع در این فضا و همچنین سایتها و فروشگاههای آنلاین سبب شده است بسیاری به دنبال بازاریابی محصولات و سایت خود در این فضا باشند. معمولاً این استارتاپها برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود به سراغ صفحات افراد مشهور میروند اما باید ببینیم تا چه میزان این کار مؤثر است. در سالهای اخیر در ایران نیز این مفهوم شکل گرفته است و در ابتدای شکلگیری آن برندها به دنبال استفاده از صفحات سلبریتیها و مشاهیر بودند. با گذشت زمان، اینفلوئنسرها در فضای مجازی قدرت بیشتری گرفتند و استفاده از صفحات آنها نیز برای برندها توجیه اقتصادی پیدا کرد. برای بهرهوری حداکثری از این شیوهی بازاریابی بهتر است ابتدا مفاهیم اساسی در این حوزه را بررسی کنیم تا دید دقیقی پیدا کنیم و سپس به استفاده از این شیوه در کنار دیگر ابزارهای بازاریابی فکر کنیم.
اینفلوئنسر کیست؟
از آنجائیکه تا انتهای این مقاله از این کلمه استفاده خواهیم کرد و همچنین اهمیت این افراد تا حدی بوده است که نوعی از شیوهی بازاریابی آنلاین به نام آنها اختصاص داده شده است، لازم است ابتدا بدانیم چه کسی را اینفلوئنسر مینامیم. در هر حوزهای که کاری را شروع میکنید، افرادی هستند که در آن کار متخصص هستند و توانستهاند افرادی را که به آن تخصص علاقه دارند را به خود جذب کنند و در ذهن آنها نقش ببندند. معمولاً اینفلوئنسرها در یک حوزه دانش تخصصی دارند و در آن حوزه از نفوذ و قدرت خوبی برخوردار هستند بدین معنا که در آن حوزه تجربهی زیادی دارند و توانستهاند با افراد متخصص در همان حوزه ارتباطات قوی برقرار کنند. آنها قبل از پیدایش استارتاپ شما در آن حوزه بودهاند و تخصص کسب کردهاند؛ بنابراین اگر به دنبال کسب اعتبار در مراحل اولیهی بیزینس خود هستید، پلتفرم اینفلوئنسرهای مرتبط با تخصص شما، سکوی پرتاب شماست. حالا که اهمیت اینفلوئنسرها و اینفلوئنسر مارکتینگ تا حدی برای شما آشکار شده است، میتوانیم دربارهی بازاریابی از طریق این افراد یا اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کنیم.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
این مفهوم به همکاری میان یک برند با اینفلوئنسر در یک پلتفرم آنلاین اشاره میکند. هدف این است که اینفلوئنسر با استفاده از امکاناتی که در پلتفرم خود دارد برای محصولات یا خدمات آن برند را بازاریابی کند. برخی از برندها نیز از این روش استفاده میکنند تا صرفاً آگاهی مردم را از برند خود بالاتر ببرند و برند خود را به افراد معرفی کنند. در مفهوم ابتدایی، در این بازاریابی اینفلوئنسر محصولات را در صفحهاش نشان میدهد و دنبالکنندههای او با نگاه به محصولات به صفحات مربوط به آن برند مراجعه میکنند و آن محصول را خریداری میکنند.
از چه پلتفرمی میتوان برای این کار استفاده کرد؟
بسیاری ممکن است بحث اینفلوئنسرها و بازاریابی از طریق آن را محدود به پلتفرم اینستاگرام بدانند اما بسته به نوع خدمات یا محصولاتی که ارائه میدهید، میتوانید پلتفرم مختص خود را پیدا کنید. ممکن است پلتفرم مناسب برای شما یوتیوب، اینستاگرام، تیکتاک یا هر پلتفرم دیگری باشد.
آیا اینفلوئنسر مارکتینگ برای استارتاپها تأثیری دارد؟
بر اساس گزارش Adweek، ارزش صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2020، ده میلیارد دلار برآورد شده است. در 89 درصد از برندهایی که از این روش برای بازاریابی استفاده کردند، نرخ بازگشت سرمایه قابل قیاس یا بهتر از کانالهای بازاریابی دیگر است. در مطالعهی مشابه اشاره شده است که نرخ تخصیص بودجه به این بازاریابی تا 65 درصد افزایش یافته است.
چگونه در سال 2022 استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ بچینیم؟
مانند تکنیکهای دیگر بازاریابی، برنامهی مربوط به اینفلوئنسرها نیز نیاز به هدفگذاری و برنامهریزی دارد. ممکن است شما فکر کنید که اینفلوئنسر مارکتینگ به این معناست که برای دوستان خود که دنبالکنندگان زیادی دارند یا اینفلوئنسرهایی که درخواست میکنند، محصولات رایگان برای تبلیغات بفرستید، اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است.
این استراتژی هم مانند سایر استراتژیها نیاز به تحقیق و مطالعه دارد. همانطور که در تعریف اینفلوئنسر گفتیم شخصی که در حوزهی کاری شما دارای تخصص است، اینفلوئنسر مناسب برای شما است. بنابراین ابتدا پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به دنبال اشخاص مرتبط به حوزهی خود باشید. به این نکته توجه کنید که میتوانید از پلتفرمهای مختلفی برای بازاریابی استفاده کنید اما در ابتدای کار تنها از یکی استفاده کنید و مطمئن شوید که در آن پلتفرم صفحهی مربوط به کسب و کار خود دارید. صفحات مختلف را بررسی کنید تا ببینید در کدام صفحه بیشتر دربارهی خدمات یا محصولات مربوط به صنعت شما صحبت میشود. اگر محصولات زیبایی دارید، پلتفرم اینستاگرام مناسب شماست اما اگر بازی ویدیویی دارید پلتفرم دیگری مانند توییچ را انتخاب کنید. سپس باید بودجهی خود و اینفلونسر مورد نظر را هماهنگ کنید.
هنگامی که موارد مختلف را مورد توجه قرار میدهید، در نظر داشته باشید که باید به نرخ بازگشت سرمایهی خود نیز توجه کنید. در ابتدای کار برای خود نرخ بازگشت سرمایه تخمینی در نظر بگیرید و در نظر بگیرید این نوع بازاریابی تا چه حد شما را در رسیدن به اهداف مارکتینگ کمک میکند. برای این کار میتوانید هزینههایی که یک شرکت برای ساخت ویدیوی تبلیغاتی از شما تقاضا میکند را با هزینهای که یک اینفلوئنسر از شما برای بازاریابی میگیرد مقایسه کنید.
اجرا کردن کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کار سادهای نیست. اینفلوئنسراها ماشین نیستند که بدون خطا کارها را انجام دهند. ممکن است زمان اجرا جابجا شود و کارها دیرتر انجام شوند یا اشتباهی هنگام تگ کردن صفحهی برند رخ دهد.
نکتهی مهم دیگر این است که هدف خود را از این نوع بازاریابی مشخص کنید. دو هدف عمده از انجام این کار افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش است اما ممکن است شما هدف دیگری در سر داشته باشید. مثلا بخواهید محصولات جدیدی که برای رنج سنی متفاوت از تارگت مارکت خود تولید کردهاید را نشان دهید. بنابراین لازم است انتظارات و اهداف خود را از پیش تعیین کنید تا مسیر انتخاب برای شما هموارتر شود.
در قدم بعدی، روشهای دسترسی به اینفلوئنسر مورد نظر خود را چک کنید. اگر هدف شما اینفلوئنسرهایی با دنبالکنندههای کمتر هستند، میتوانید به آنها مستقیماً از طریق دایرکت پیام دهید. برای اینفلوئنسرهای بزرگتر صفحهی آنها را مطالعه کنید تا راههای تماس با آنها را پیدا کنید.
در آخر به شما توصیه میکنیم استراتژی خود را همراه با تیم مارکتینگ بازبینی کنید تا ایرادات احتمالی رفع شود و در طول مسیر به مشکلی بر نخورید.
نتیجهگیری
در این مقاله با شما همراه بودیم تا شما را هر چه بیشتر با این مفهوم و استراتژی استفاده از آن آشنا کنیم. در سال 2022 در نقطهای قرار گرفتهایم که این شیوه از مارکتینگ مانند کانالهای بازاریابی دیگر در میان استارتاپها و صنایع مختلف خود را اثبات کرده است و باید برای آن استراتژی داشته باشیم. متأسفانه در ایران در برخی استارتاپها درک درستی از مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ شکل نگرفته است و برخی اینفلوئنسرها نیز برای محصولات و خدمات مرتبط بازاریابی انجام نمیدهند که در نتیجه افراد مرتبط دربارهی استارتاپ شما آگاه نمیشوند و استارتاپ شما رشد کافی را نمیکند. خوشحال میشویم نظرات شما را دربارهی اینفلوئنسر مارکتینگهای درست و نادرست بشنویم. همچنین اگر تمایل داشته باشید دربارهی نرخ بازگشت سرمایهی استارتاپ خود با استفاده از این روش صحبت کنید. آیا بازگشت سرمایه به اندازهای که تخمین میزدید بوده است؟