آینده صنعت بازی به کدام سمت میرود؟
صنعت بازیهای ویدئویی روز به روز در حال گسترش است. گسترش فناوریهای مدرن با ظهور نسل جدید کنسولها، نقش مهمی در این رونق داشته است. طبق گزارش بازار جهانی بازیهای ویدئویی Newzoo، آینده صنعت گیم تا سال 2024 رشد پایدار 8.7 درصدی را تجربه خواهد کرد. همچنین تعداد گیمرها در سطح جهان رو به افزایش است. طبق اعلام Newzoo، تعداد گیمرهای سراسر جهان در سال 2021 نسبت به سال قبل، 5.3 درصد رشد داشته است. طبق این آمار چیزی در حدود 3 میلیارد گیمر در جهان وجود دارد! در این مطلب آینده صنعت بازی را بیشتر بررسی میکنیم.
واقعیت مجازی (VR) و صنعت بازی
دهههاست که فناوری واقعیت مجازی چشماندازهای وسوسهانگیز برای گیمرها ترسیم کرده است. با این وجود واقعیت مجازی در تحقق وعدههای خود، بسیار کند عمل میکند. این فناوری در صنعت بازی، مقولهای کاملا خاص محسوب میشود.
در سال 2020 یکی از توسعهدهندگان بازیهای واقعیت مجازی (کوین مک) از وضعیت این فناوری در صنعت گیم اظهار ناامیدی کرد. اگرچه VR هنوز در تبلیغات موفق عمل نکرده، اما شرکتهای فناوری ازجمله Valve، سونی و فیس بوک در تلاش برای بهکارگیری این فناوری برای بازیهای واقعیت مجازی هستند. به همین دلیل تحولات مثبت و امیدوارکنندهای در مورد آینده واقعیت مجازی در صنعت بازی وجود دارد.
یکی از مشکلات رایج واقعیت مجازی در صنعت بازی، استفاده از هدستهای سنگین این فناوری است. همچنین به دلیل این که خیلی محکم باید به صورت گیمر متصل شوند، باعث میشود انرژی زیادی گرفته شود. همین موضوع سبب شده تا گیمرها علاقه چندانی به استفاده از این فناوری نشان ندهند.
واقعیت افزوده و صنعت بازی
وقتی در سال 2016 بازی پوکمون (Pokemon Go) وارد دنیای بازیها شد، بیشتر پارکها و خیابانها مملو از جمعیتی بود که با گوشیهای هوشمند در پی شکار پوکمون بودند! در بازی پوکمون، اشیاء دیجیتال میدان دید طبیعی فرد را میپوشاند. این بازی واقعیت افزوده موبایل، تا امروز بیش از 5 میلیارد دلار فروش داشته است. درواقع این بازی اولین تجربه ملموس مردم از واقعیت افزوده بود.
با این وجود کتابها، بازیها و فیلمهای دیگری هم در این زمینه وجود دارند. به طور کلی مردم بیشتر علاقه دارند که با واقعیت تعامل داشته باشند. به همین دلیل واقعیت افزوده سریعتر از واقعیت مجازی رشد میکند.
هوش مصنوعی و صنعت بازی
ایده هوش مصنوعی در بازیها، سالهاست که مطرح میشود. امروزه بازیسازان رویکردهای پیچیدهتری در مورد هوش مصنوعی در پیش گرفتهاند. بازیهای هوش مصنوعی طوری برنامهریزی شدهاند که امکان گرفتن تصمیمهای پیچیدهتری را فراهم میکنند. به طور مثال بیگانگان دشمن در Halo 2، قابلیت هماهنگی بین یکدیگر و طراحی حملات را داشتند.
با تمام این اوصاف شخصیتهای هوش مصنوعی در بازیها، فقط بر اساس کدهایی که برای آنها تعریف شده عمل میکنند. اگرچه رفتار آنها هوشمندانه بهنظر میرسد، اما از قبل توسط طراحان بازی تعیین شده است. با این وجود آیا میتوان برای هوش مصنوعی، جایگاه مناسبی در آینده صنعت بازی متصور شد؟ به گفته کارشناسان امکان پیشرفتهتر شدن هوش مصنوعی در بازیها وجود دارد، اما در مورد زمان فرارسیدن آن تردیدهایی هست.
یکی از مشکلاتی که در زمینه ورود هوش مصنوعی به بازیهای ویدئویی وجود دارد، کافی نبودن سرگرمی این بازیهاست. به عبارت دیگر حتی اگر آزادی عمل کاملی هم به شخصیتهای هوش مصنوعی داخل بازی داده شود، سرگرمی زیادی برای گیمرها ایجاد نخواهد کرد. درواقع در این حالت گیمر تلاشی برای پیروزی نمیکند و عملا هیجانی وجود ندارد.
کلود گیم (Cloud Game) و صنعت بازی
آینده صنعت بازی احتمالا در ابرها رقم خواهد خورد! البته جای تعجبی وجود ندارد. بازیهای ابری شباهت زیادی به قابلیت پخش فیلمهای شبکههای خاص روی لپ تاپ دارد. درواقع سریالهای شبکه نتفلیکس بدون نیاز به یک DVD پخش میشوند. در بازیهای ابری هم بدون توجه به نوع دستگاه، بازیها اجرا و پخش میشوند. البته بازیهای ابری به صورت سرویس اشتراک و با پرداخت هزینه قابل استفاده هستند. شاید همین موضوع یکی از نقاط ضعفهای این فناوری باشد.
طبق پیشبینیهای شرکت تحلیل بازیهای ویدئویی Newzoo تا پایان سال 2022، مشتریهای بازیهای ابری به بیش از 23 میلیون نفر خواهد رسید. با این وجود همچنان آینده بازی های ویدئویی ابری درهالهای از ابهام قرار دارد. شاید بزرگترین مانع رشد بازیهای ابری، روان نبودن و تاخیر زیاد در اجرای بازیها باشد. این مشکل به خصوص هنگام ضعیف بودن سرعت اینترنت مشهود است. با این وجود در سالهای گذشته سونی و مایکروسافت، بازیهای ابری خود را روانه بازار کردهاند. حتی بیگ تک (Big Tech) و گوگل هم وارد عمل شده و بازیهای ابری خود را عرضه کردهاند.
گرافیک با کیفیت بالا و آینده صنعت بازی
برای دستیابی به گرافیک فوقالعاده واقعگرایانه، صنعت بازی راه درازی پیموده است. شرکتهای معروفی مثل Nvidia و AMD که ساخت کارتهای گرافیکی باکیفیت بالا را برعهده دارند، گامهای بزرگی برای تحقق این امر برداشتهاند. در بازیهای قدیمیتر، بازتابها و سایههای اشیاء یا شخصیتهای داخل بازی، توسط طراحان کشیده میشدند. همین موضوع باعث میشد تا کیفیت تصاویر بازیها بسیار کاهش پیدا کند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای گرافیکی، الگوریتمهای سادهای برای طراحیهای داخل بازی ایجاد شده است. با این وجود یکی از چالشهای مهم، کمبود این تراشهها در بازار است که صنعت بازی را تحتالشعاع قرار میدهد. یکی دیگر از مشکلات اساسی این است که بازیهای آینده همگی برای چنین گرافیکهایی طراحی نخواهند شد.
به طور کلی در این زمینه دو روش کلی برای توسعهدهندگان وجود دارد. یکی از این روشها که رایج هم هست، استخدام تعداد زیادی از تکنسینها و هنرمندان برای افزایش کیفیت بصری بازی است.
متاورس و صنعت بازی
روا نیست که در مورد آینده صحبت کنیم و بحثی در مورد متاورس انجام ندهیم! متاورس مفهومی نظری است که بسیاری از شرکتهای تکنولوژیکی جهان را مسحور خود کرده است. مفهومی که برای نخستین بار توسط نیل استفنسون در کتاب Snow Crash مطرح شد. متاورس به عنوان یک فضای مجازی آنلاین شناخته میشود. درواقع این قلمرو مجازی به صورت موازی برای همه افراد قابل دسترسی است. با وارد شدن به این فضا میتوانیم زندگی دوم خود را در آن سپری کنیم.
اگر برای شما هم سوال پیش آمده که متاورس چیست؟ باید بگوئیم که در واقع این مفهوم، ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. البته با دستیابی کامل به این مفهوم راه زیادی در پیش داریم. با این وجود متاورس در بازیهایی مثل Fornite امکان تماشای آنلاین کنسرت آریانا را فراهم میکند! درواقع متاورس دنیایی فراتر از بازیها دارد. این مفهوم ممکن است حتی به کارهای اداری هم نفوذ کند.
سخن پایانی
در این مطلب به بررسی آینده صنعت بازی و عوامل موثر بر آن پرداختیم. نکته مشهود این است که خود مفهوم بازی دچار تغییرات گستردهای شده است. امروزه فناوریهایی مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، متاورس و … تاثیر زیادی روی تعریف بازیها گذاشتهاند. درواقع مفهوم بازی گستردهتر و پیچیدهتر شده است. به طور کلی میتوان گفت با توجه به شواهد و قرائن، آینده خوبی در انتظار صنعت گیم قرار دارد.