در سالهای اخیر، پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و به کارگیری آن در تکنیکهای مارکتینگ، تحول و رشد چشمگیری را در جذب مشتری در پی داشته است. برای مثال شبکههای اجتماعی نقش بسزایی را در فروش و ارائه خدمات واحدهای مختلف بر عهده داشتهاند. در این مقاله قصد داریم به جدیدترین و موثرترین تکنیکهای مارکتینگ و بازاریابی به منظور افزایش چند برابری مشتری بپردازیم.
تبلیغات شخصیسازی شده (Customized)
کاستومایز یا شخصیسازی تبلیغات به معنای هدفمندتر کردن و موثرکردن آنها برای گروه خاصی از افراد است که احتمال بیشتری میدهیم به آن تبلیغات پاسخ مثبت دهند. این روش یکی از تکنیکهای جدید مارکتینگ است. اساس این روش ردیابی خصوصیات و رفتارهای کاربر در شبکههای مجازی است. در طی فرایند شخصیسازی تبلیغات، کمپین بازاریابی حواس خود را خوب جمع میکند تا نیازهای منحصر به فرد گروهی از افراد را کاملا در نظر بگیرد و در پیام تبلیغاتی خود بگنجاند. در این نوع بازاریابی، بازار هدف از سطح پردرآمد جامعه انتخاب میشود.
استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
نرم افزارهای مختلف مدیریت ارتباط با مشتریان با هدف جمع آوری اطلاعات مفید در رابطه با سازمان و مشتریان طراحی شده که به آنها CRM میگویند. کارمندان یک شرکت میتوانند با استفاده از این نرم افزارها در جریان کلیه فعالیتهای روزانه شرکت قرار بگیرند. مثلا میزان فروش در ماه جاری چقدر بوده است؟ تحلیل و تاثیر گذاری تبلیغات برای جذب مشتری چگونه بوده است؟
فایدهی این کار این است که میتوانند برای فعالیتهای آینده سازمان برنامه ریزی حسابشدهای داشته باشند. این نرم افزارها میتواند به کاستومایز کردن تبلیغات که در مورد قبلی به آن اشاره شد، کمک شایانی بکند. به این صورت که اطلاعات مشتریان را جمعآوری میکند و در سطوح مختلف آنها را دستهبندی میکند. نرم افزار طوری تنظیم میشود که در زمانهای مناسب و پرترافیک فروش، به مشتریان پیامها و پیشنهادات مناسب ارسال میکند. هرچه این اطلاعات جمعآوریشده از مشتریان مفیدتر و گستردهتر باشد به مرور زمان از آنها میتوان برای پیشبینی زمان فروش و تنظیم پلن مارکتینگ بصورت دقیقتر و موثرتر استفاده کرد. همچنین از این نرم افزارها میتوان برای طراحی کمپینهای بازاریابی کمک گرفت.
CX Marketing یا بازاریابی تجربه مشتری
در این نوع بازاریابی، تجربهی مشتری در رأس تبلیغات قرار میگیرد. کمپین بازاریابی تلاش میکند از طریق این نوع بازاریابی، احساس خوبی در مشتری ایجاد کند. در صورتی که مراجعهکننده یا مشتری از تعامل با شما احساس بهتری را تجربه کند امید میرود کسب و کار شما در آینده رشد صعودی داشته باشد. البته در این نوع بازاریابی توجه به معیارهای مختلف از جمله شاخص رضایت مشتری باید مورد پایش قرار گیرد. به دست آوردن این شاخصها از روی فروش محصولات، تلاش برای برآورده کردن انتظارات مشتریان و در نظر گرفتن تجربیات آنها حاصل میشود. مدیر بازاریابی در هر سازمانی میبایست اطلاعات کافی در این زمینه کسب کند تا تعداد مشتریان خود را افزایش دهد و آن مشتریان را برای فروشهای بعدی حفظ کند.
امکان خرید مستقیم در صفحات شبکههای مجازی
این روزها، افراد زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام میگذرانند. مخاطبان در این شبکههای اجتماعی، جمعیت زیادی را تشکیل میدهند. بازاریابی در چنین پلتفرمهای محبوبی، فروش شما را چند برابر میکند. شما میتوانید در این فروشگاههای اینترنتی، مخاطبان خود را گسترش دهید و از هزینههای دیگر مانند پرداخت حقوق پرسنل فروش بکاهید. اگر محصول یا خدمات خود را با هشتگگذاریهای مربوطه انتشار دهید، افرادی که نیاز به خدمات شما دارند، راحتتر شما را پیدا خواهند کرد. با تهیهی محتواهای جذاب و تصاویر با کیفیت، افراد به صفحات شما جذب میشوند و مستقیماً میتوانند از شما خرید کنند.
مارکتینگ به کمک اینفلوئنسرها
زمانی را به یاد بیاورید که میخواستید برای مثال لباسی برای خود بخرید. از دوستتان که همان مدل لباس را بر تن دارد سوال میکنید. او صادقانه آدرس فروشگاه را به شما میدهد و احتمالا از قیمت و کیفیت لباس تعریف میکند. شما نیز در اولین فرصت به آن فروشگاه سر میزنید و احتمالا خریدتان را از همان محل انجام میدهید. اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقا به کارگیری همین شیوه برای تبلیغ محصولات است. اینفلوئنسر شخصی است که در میان مردم محبوب و تأثیرگذار است و جمعیت زیادی او را دنبال میکند. بنابراین اگر این شخص، کالای شما را تبلیغ کند، مخاطبان وی که متشکل از تعداد زیادی از افراد هستند به او اعتماد میکنند و با احتمال زیاد از صفحه شما در پلتفرم تبلیغاتیتان دیدن میکنند.
بازاریابی به کمک هوش مصنوعی
هوش مصنوعی جایگزین بسیار مناسبی برای انجام عملیات پیچیدهی محاسباتی و انجام حجم زیادی از کارهاست. امروزه از رباتها و هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی استفاده میشود تا افراد مرتبط با کالا یا خدمات شما را جست و جو کند، آنها را دنبال کند و در صورت نیاز پیامهای مناسبی به آنها بدهد و از این طریق با افراد ارتباط برقرار کند و با آنها در تعامل بماند. استفاده از این روشهای پیشرفته، بازگشت سرمایه را به دنبال دارد. همچنین تکنولوژی هوش مصنوعی میتواند اطلاعات کاربران را آنالیز کند و نتایج جالبی را در اختیار برندهای مختلف قرار بدهد.
احتمالا اصطلاحاتی مانند بیگ دیتا و دیتا آنالیز در این زمینه به گوشتان خورده است. بازاریابان با استفاده از نتایج تحلیل دادههای کلانی که از مصرفکنندگان دیجیتال به دست میآوردند، در جهت کاهش نارضایتی مشتری گام بر میدارند. مهمتر از همه اینکه بازاریابان میتوانند به تصمیمگیری مشتریان در هنگام خرید پی ببرند. با استفاده از این روشها و تکنولوژیهای پیشرفته، بازاریابی سنتی و حضوری کمکم محو میشود و در نهایت ناپدید میشود. هر رفتار کاربر حتی کلیککردن او میتواند اطلاعات با ارزشی محسوب شود.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوایی، روش جدیدی نیست اما یکی از تاثیرگذارترین روشهای بازاریابی است. مردم نیاز دارند راجع به محصول یا خدمات شما، اطلاعاتی کسب کنند. تهیهی مقالات آموزشی، توصیفی یا خبری و با رعایت اصول استاندارد مقاله نویسی و سئو نه تنها سایت شما را بهروز نگه میدارد و دانش و تخصص شما را به مشتریان ارائه میدهد بلکه همواره موتورهای جستوجو شما را جز وبسایتهای اولیه صفحه گوگل قرار خواهید داد.
ایجاد محتوای صوتی
محتواهای صوتی مانند پادکست و کتابهای صوتی همواره طرفداران زیادی داشته است. چرا که افراد در حین انجام کارهایشان مثل رانندگی یا پیاده روی میتوانند به آنها گوش دهند. لازم به ذکر است که هزینهی تهیهی این محتواها بسیار مقرون به صرفه تر از محتواهای ویدئویی است.
بازاریابی ویدئویی
یکی دیگر از تاثیرگذارترین و البته هزینهبرترین محتواها، تهیهی محتوای ویدیویی است. در این نوع بازاریابی، احساس فرد تبلیغ کننده به خوبی به مخاطبان القا میشود. افراد میتوانند ویژگیهای فیزیکی کالا یا محصولات را از زوایای مختلف ببینند. اگر ارزش یک عکس، هزار کلمه باشد، ارزش فیلم به میلیونها کلمه میرسد.
علم همواره در حال پیشرفت است و مسلما روشهای بهینه تر و موثرتر در راه هستند.
نتیجهگیری
با پیشرفت تکنولوژی، مخاطبان نیازهای جدیدتری را احساس میکند و شیوهی بازاریابی و مارکتینگ برای پاسخدادن به این نیازها نیز باید تغییر کند. در این مقاله شیوههای نوین بازاریابی که با نیاز مخاطب همسان باشد، به شما معرفی شد. اگر شما از این شیوههای بازاریابی در کسب و کارتان استفاده کردهاید و پاسخ مثبتی گرفتهاید در اینجا با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید تا از نقطه نظرات دیگران نیز بهرهمند شویم. همچنین اگر هنوز از شیوههای بازاریابی سنتی استفاده میکنید با ما نکات مثبت و منفی آن را به اشتراک بگذارید تا در کنار شیوههای نوین از آنها نیز بتوانیم استفاده کنیم و نتیجهی بهتری بگیریم.